جعبه‌های تاشونده و ایستاده

در این مطلب با انواع جعبه‌های تاشونده و ایستاده و دیگر مدلهای کارتن آشنا میشویم.

جعبه‌های تاشونده

جعبه‌های تاشونده به عنوان اصلی‌ترین و بزرگترین گروه از انواع بسته‌بندی مقوایی شناخته می‌شوند. این نوع بسته‌بندی‌ها به شکلی تخت ساخته می‌شوند یا چسب‌کاری می‌شوند که بتوان آن‌ها را برای حمل و نقل به صورت تخت جای داد.

ساخت این نوع بسته‌بندی‌ها به شیوه‌های اقتصادی و با استفاده از ماشین‌آلات مخصوص به سرعت امکان‌پذیر است. انواع بسته‌بندی‌های مقوایی که در این دسته قرار می‌گیرند می‌توانند به خانواده‌های طرح تیوبی یا طرح تخت تقسیم شوند.

این دسته از بسته‌بندی‌ها شامل انواع تخصصی بسیار زیادی هستند. ظروف دارای سطح فوقانی برآمده، از جمله همین بسته‌بندی‌های تیوبی هستند که کاربردهای فراوانی دارند، به خصوص در بسته‌بندی صنایع لبنی و آبمیوه‌ها که کاربرد فراوانی دارند.

مقواها به طور کامل آهار زده می‌شوند و آن‌هایی که دارای پوشش پلی اتیلن هستند در مرحله‌ی پر کردن جعبه به شکل نهایی درآمده و با روش‌های پیشرفته‌ی حرارتی درزبندی می‌شوند.

جعبه‌های استفاده شده برای این منظور شامل تتراپک و Combibloc هستند که از نظر ظاهری بسیار به یکدیگر شبیه هستند. هر دو دارای لایه‌های متراکم کاغذ و فویل هستند و اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها برای نوشیدنی‌های مختلف مانند شیر و آب‌میوه است.

جعبه‌های ایستاده

این دسته از بسته‌بندی‌ها شامل جعبه‌های صلبی است که به صورت آماده (سرهم‌شده) برای پر شدن عرضه می‌شوند. عمده‌ترین عیب این نوع بسته‌بندی این است که چون از قبل سرهم شده‌اند، پیش از پر شدن نیز همان مقدار فضا را اشغال می‌کنند. ولی صلب بودن آن‌ها، ظاهری شکیل و جذاب به این نوع بسته‌بندی می‌بخشد. فارغ از مسائل ظاهری، این ویژگی باعث می‌شود که این جعبه‌ها برای استفاده به عنوان ظروف واحد نگهداری نیز مناسب باشند.

جعبه‌های تخت سینه شکل

این روش بسته‌بندی مقوا به گونه‌ای است که مقوا به شکل‌های گرد یا چهارگوش با درزبندی در انتها شکل داده می‌شود. این نوع طراحی برای بسته‌بندی انواع مواد خوراکی مناسب است و در برابر مایعات مقاومت خوبی دارد.

برای مثال، در نگهداری بستنی و خوراکی‌های منجمد، ورق‌های تخت به شکلی تا و پشت بندی می‌شوند که مانند یک سینی نگهدارنده عمل کند.این کار باعث میشود تا مواد خوراکی منجمد بتوانند بدون هیچ مشکلی در آن‌ها قرار گیرند. به دلیل اینکه این نوع بسته‌بندی معمولاً با مواد غذایی مرطوب در تماس است، سطح آن را با موادی مانند موم یا پلی اتیلن پوشش می‌دهند تا مقاومت آن در برابر رطوبت افزایش یابد.

در مورد بسته‌بندی‌هایی که قرار است روی اجاق گذاشته شوند، از پلاستیک‌های مقاوم در برابر حرارت مانند پلی اتیلن ترفتالات (PET) استفاده می‌شود تا از تحمل دمای بالا بدون آسیب دیدن اطمینان حاصل شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با کرج کارتن 09355071115