فلوت کارتن چیست؟

کارتن فلوت در واقع تعیین کننده ی شکل موج ورق کارتن می باشد. گام فلوت ها در سایز های مشخص شناخته می شوند. طبق استاندارد رنج گام های فلوت ورق سازی ار A, B, C , E , F تقسیم بندی می شوند. A فلوت بلندترین گام است که در واقع ۳۶ عدد کنگره در یک فوت ایجاد می شود. یا به عبارت دیگر مقدار ارتفاع گام فلوت ۱/۴ اینچ می باشد. معمولا A فلوت در صنعت برای پوشش مظروفات شکستنی حساس استفاده می شود. B فلوت در واقع از لحاظ ضخامت دومین گام ورق کارتن است تعداد فلوت های B در یک فوت ۴۷ عدد است.

معمولا فلوت B فلوت ترکیبی است که با فلوت C ترکیب شده و جهت تولید کارتن های ۵ لایه استفاده می شود. C فلوت ضخامتی مابین B فلوت و A فلوت دارد. این نوع فلوت بیشترین مصرف را در صنایع غذایی, دارویی, ساختمانی, الکترونیکی و شیمیایی دارا می باشد. تعداد فلوت ها در C فلوت ۳۹ عدد است. E فلوت کمترین ضخامت را در کارتن های در ایران جهت بسته بندی دارد و معمولا جهت تولید جعبه ها ی مواد غذایی و دارویی استفاده می شود. تعداد فلوت های E  در یک فوت ۹۰ عدد است.

چرا در ساخت کارتن از فلوت استفاده می شود ؟

هر ورق, فلوت منحصر به فردی داره که برای ساخت کارتن ها و جعبه های مختلفی تولید می شود.انواع فلوت کارتن نقش بسیار مهمی در بسته بندی دارد.

طبق اصول معماری , یک کمان بهترین تحمل کننده ی فشارهای سنگین خواهد بود ; این اصل فقط مربوط به مصالح معماری نیست، بلکه در مورد کاغذ هم صدق می کند.  کاغذهای موج دار (flute) شده که در اکثر بسته ها مورد استفاده قرار می گیرند بر همین اصل ساخته شده اند، علاوه بر استحکام، خالی بودن فضای بین لایه های این کاغذها باعث ایجاد نرمی و حفظ جعبه در مقابل فشارهای سخت و شکننده خواهد بود همچنین این فضای خالی عایق بسیار خوبی برای دما محسوب می گردد.

مطالب دیگر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.